هیپ هاپ درهیات های مذهبی
 
لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضا.قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِواذا.
آن چنان كه همديگر را صدا مى‏زنيد، پيامبر را صدا مزنيد. خدا مى‏داند چه كسانى از شما در پناه ديگرى خود را پنهان مى‏ سازید.
(سوره مبارکه نور/آیه کریمه ۶۳)

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْض.أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ.
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر مكنيد و هم چنان كه باهمديگر بلند سخن مى‏گوييد با او به آواز بلند سخن مگوييد، كه اعمالتان ناچيز شود و آگاه نشويد.
(سوره مبارکه حجرات/آیه کریمه ۲)


لهجه آرگو یا slang نوعی گویش اجتماعی ست که در انگلیسی بریتانیایی در قالب انگلیسی "کاکنی" و در فارسی تهرانی در قالب برخی لهجه های حاشیه ای این متروپل عظیم ظهور می یابد.این گویش اجتماعی چیزی ورای لهجه بومی و به ادبیات خاص "اوباش" مشهور است.گویشی که مع الأسف دستمایه برنامه سازان صدا و سیما قرار گرفته و نه فقط در برنامه های بزرگسالان ، بلکه از زبان امثال "پنگول" و در مخاطبه با کودکان نیز به کار گرفته می شود.

کار به جایی رسیده که نوحه گران شاغل در برخی هیئات مذهبی ، به کار گیری این سبک گویش را ارزش می پندارند و در مخاطبه با رسول گرامی و آل او ، از فرهنگ "قاب بازی" و "بیخ دیواری" وام می گیرند. "هیپ هاپ" و "سینه زنی" را به هم می آمیزند و "تُرنا بازی" را به نمایش تلویزیونی می گذارند. فردی دستش را دراز می کند و دیگری با لُنگ و تُرنا به جان او می افتد و دستش را "کباب" می کند. یاد و خاطره ای ست مثلاً از واقعه عاشورا و رنجی ست که می برند، به یاد خامس آل عبا !

نتیجه این رویکرد، دانش فقیر زبانی نسل جدید است. نسلی که از درک مفاهیم دیریاب و پیچیده عاجز و از پی بردن به مفهوم و منطوق نهفته در پس عبارات با بافت وابسته و غیر مستقیم ناتوان است. نسلی که نمی داند ابوالفضل العبّاس "فیلسوف آل محمّد" بوده و فضیلت او در قطع دستان مبارکش خلاصه نمی شده.نسلی که به" ذوالجناح" توسّل می جوید و خود را "کلب" حسین می خواند. با "کفتر" های حرم رضوی همذات پنداری می کند و خطاب به زهرای بتول زبان به عربده می گشاید .نسلی که "حدیث الحقیقه" کمیل بن زیاد نخعی را نمی شناسد و معنای دقیق فِقرات اولیه دعای کمیل را نمی داند. نسلی که با زبان "سجع" زینب بیگانه است و "بابا کرم" را به "دیلمان" مؤذن اردبیلی ترجیح می دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, | 14:7 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.