چه چیز ایام را قمر در عقرب می‌کند؟

خبرگزاری شبستان: هیچ یک از ایام خدا نحس نیستند و اگر در آیات قرآن به ایام نحسات اشاره شده، منظور روزهایی است که به دلیل عملکرد ناشایست قومی، عذاب خدا در آن نازل شده است.

 

  "بعضی روزها هستند که ویژگی های خاصی دارند و آثار خاصی؛ مانند این که در روایات وارد شده اگر فردی در شب جمعه از دنیا برود، به رحمت خدا وارد می شود و ... " اینها بخش هایی از سخنان حجت الاسلام محمود اصغرنژاد، کارشناس علوم قرآنی در خصوص سعد و نحس و قمر در عقرب بودن ایام است که مشروح آن در ذیل می آید:

 

آیا در آموزه های اسلام مطلبی درباره قبیح و کریه و نحس بودن ایام وجود دارد؟
در اسلام ایام نحس نداریم اما روزهایی هستند که بنا به دلایلی انجام برخی اعمال در آنها کراهت دارد و ترجیحا بهتر است ترک شوند.

آیا این ایام همان روزهایی نیست که از آنها تعبیر به قمر در عقرب شده است؟
بله، این ایام در روایت با عنوان قمر در عقرب یاد شده اما باید گفت این روزها به هیچ عنوان نحس و شوم نیستند، چرا که هیچ یک از ایام خدا نحس نیستند و اگر در آیات قرآن به "ایام نحسات" اشاره شده، منظور روزهایی است که به دلیل عملکرد ناشایست قومی، عذاب خدا در آن نازل شده است و به خودی خود این ایام نحس نیستند.

بنابراین قبیح بودن برخی از روزها در حد قمر و عقرب بودن آنهاست که برخی اعمال مانند ازدواج و سفر در آن کراهت دارد و البته حرام نیست. آیا این کراهت امکان برطرف شدن دارد؟
بله؛ با این فشار کار و گرفتاری هایی که امروز وجود دارد، گاه انسان ها فرصت کمتری مثلا برای سفر پیدا می کنند و مجبور هستند در همان روز قمر در عقرب آن عمل مکروه را به جا آوردند یا امروزه نام نویسی برای سفر به خانه خدا با تراکم خاصی همراه است و به دلیل بالا بودن درخواست، افراد نمی توانند در همان روزی که می خواهند به حج مشرف شوند و ممکن است سفر آنها به سرزمین وحی با روزی موجه شود که قمر در عقرب است؛ اما این کراهت با صدقه برطرف می شود چرا که صدقه به طور کلی دفع بلا می کند.

چرا برخی از ایام قمر در عقرب هستند و برخی اعمال در آنها کراهت دارد؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت بعضی روزها هستند که ویژگی های خاصی دارند و آثار خاصی؛ مانند این که در روایات وارد شده اگر فردی در شب جمعه از دنیا برود، به رحمت خدا وارد می شود و ... اما به طور واقع 5 شنبه با یکشنبه چه تفاوتی دارد؟ ببینید شب جمعه، شبی است که به دلیل خیرات و برکات، بیشتر اعمال مستحب در آن شب انجام می شود به طور مثال اکثر افراد سعی می کنند میهمانی های خود را در این شب برگزار کنند یا ولیمه دهند تا به ثواب و تبرک بیشتری دست یابند. این مانند آن است که فردی بگوید امروز چون روز عروسی فرزند من است تمام محصولات فروشگاه خود را با تخفیف ویژه می فروشم.
اما برای توضیح و پاسخ به سوال مذکور باید بگویم ظاهرا به دلیل حالت و حرکت اجرام آسمانی، تاثیرات خاصی بر زمین ایجاد می شود؛ هر ماه قمری بیست و نه یا سی روز است که به دوازده قسمت که مسیر حرکت ماه است، تقسیم می شود و حدود 60 ساعت در ماه قمر در عقرب می شود که انجام برخی اعمال در آن روز به دلیل همان حالت های خاص ایجاد شده و تاثیر آن، بهتر است ترک شود. این مانند آن است که در روایات گفته شده از انعقاد نطفه در شب های اول و پانزدهم هر ماه (به غیر از شب اول ماه مبارک رمضان) جلوگیری کنید چرا که تاثیر بدی بر فرزند خواهد داشت و مثلا او نابینا یا ناشنوا به دنیا می آید. آنچه که برای ما اهمیت دارد، انقیاد و اطاعت از دستور الهی است نه توجه افراطی به این قبیل مسائل و دنبال قمر در عقرب بودن ایام به صورت افراطی. در خصوص همین مثالی که ذکر شد، شاید یک در میلیون انعقاد نطفه در شب اول یا پانزدهم ماه منجر به کور شدن فرزند شود اما مهم آن اطاعت پذیری ما از مولاست. بنابراین ملاک در این مسائل اعمال ما است و کراهت ایام با صدقه و پناه بردن به خدا رفع می شود.

آیا ملاکی برای تشخیص ایام قمر در عقرب وجود دارد؟
بله، این امر در تخصص افراد نجومی است که تاریخ دقیق آن را در تقویم های نجومی مشخص می کنند.

بنابراین روز و ماه مشخصی وجود ندارد که به طور یکنواخت و همیشگی قمر در عقرب باشد؟ مثلا بگوییم پانزدهم هر ماه قمری قمر در عقرب است؟
خیر، قمر در عقرب بودن هر ماه و هر سال تغییر می کند و ثابت نیست و این مساله را تنها نجوم شناسان و کارشناسان مسائل نجومی تشخیص می دهند که هر فردی بخواهد به آن پی ببرد، می تواند هر سال تقویم نجومی آن سال را تهیه و مطالعه کند. این موضوع مانند قضیه ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی است که زمان ثابتی ندارد اما از پیش قابل تشخیص است. توصیه می کنم افراد علاقه مند در این زمینه به برخی کلاس های آموزشی یا موسسات معتبر مانند موسسه نجومی آیت الله سیستانی مراجعه کنند.

آیا کتابی هم در این زمینه می توانید معرفی کنید؟
کتاب "حلیة المتقین" به این مباحث پرداخته است اما پیگیری بحث قمر در عقرب به دلیل آنکه برای مساله ازدواج و بچه دار شدن است، توصیه می کنم افراد کتاب های "مفاتیح الحیاة" اثر آیت الله جوادی آملی و "سرچشمه تربیت" اثر محمد علی قاسمی(انتشارات نورالزهرا) را مطالعه کنند تا به مراقبت های پیش از بارداری و ازدواج پی ببرند. متاسفانه ما گاهی در این مسائل افراط می کنیم و از اصل می مانیم. مثلا آن حدی که به روز بچه دار شدن و ساعت آن توجه می کنیم، به مراقبت های روحی و جسمی پیش از بارداری توجه نمی کنیم؛ یا در خصوص قمر در عقرب بودن آن قدر که به پیامدهای این روزها توجه می کنیم به انجام دستور خدا توجه نمی کنیم و اینکه اگر برخی اعمال را باید در این روز ترک کنیم باید به دلیل همرنگی و انقیاد و اطاعت از خدا باشد نه کراهت آن.


در مقابل این روزها آیا ایامی هست که در اسلام سعد و نیکو شمرده شده باشند؟
ببینید، شیعه پیش از توجه به این مسائل عمل گرا است چرا که ملاک عمل افراد است. ما به این صورت که فلان روز، روز سعد و نیکویی است، در اسلام نداریم اما طبق روایات هر روزی که در آن گناه نشود عید است. یا عید فطر از ایامی است که بسیار مهم شمرده شده و هر فردی که روزه او مقبول شده باشد در این روز خوشبخت است و هر فردی که اگر چه روزه گرفته اما به دلیل انجام گناهان، مانع قبولی آن شده در این روز که روز بسیار مهمی است، شقی و بازنده است. در این خصوص امام علی (ع) در حکمت 428 نهج البلاغه می فرمایند:" فِی بَعْضِ اَلْأَعْیَادِ إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اَللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لاَ یُعْصَى اَللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ؛ (در یکى از روزهاى عید) این عید کسى است که خدا روزه‏اش را پذیرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز که خدا را نافرمانى نکنند، آن روز عید است." بنابراین روزی که گناه در آن انجام نشود، سعد و نیکو و عید است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 1 دی 1392برچسب:, | 9:5 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.