علامه‌ای که خاک کربلا در دستش رنگ خون گرفت

 

وقتی علامه قاضی(ره) به حرم مطهر سیدالشهداء(ع) می‌رود و می‌بیند دیوارهای قبر توسط وهابیون تخریب شده است، پس از زیارت، مقداری تربت اصل را برداشته و در دستمال سپیدی قرار می‌دهد. ناگهان، دستمال و خاک، قرمز رنگ شده و خون‌آلود می‌شود!

خبرگزاری فارس: علامه‌ای که خاک کربلا در دستش رنگ خون گرفت
  •  
  •  
  •  

به گزارش  وبگاه حج، 28 ربیع الأول سالروز ولادت آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی معروف به علامه قاضی از فقهای تأثیرگذار و از نوابغ قرن سیزدهم هجری است. در تاریخ زندگی این مرد حق، حوادثی عظیم رخ داد که به آن اشاره می‌شود:

1. سید علی طباطبایی، صاحب کتاب مشهور فقهی «ریاضُ المسائل» از بزرگ‌ترین عالمان شیعه در چنین روزی در سال 1160 هجری قمری در کاظمین قدم به عرصه گیتی نهاد. از دیگر کتب ارزنده ایشان می‌توان به شرحی بر مفاتیح فیض کاشانی؛ شرحی بر مختصر النافع محقق اول و حاشیه بر مدارک اشاره کرد. مادر وی، خواهر وحید بهبهانى و همسرش نیز دختر ایشان است. از این رو، سید على طباطبایى (ره) هم خواهرزاده وحید بهبهانى است و هم داماد او.

2. وی در تقوا، رعایت حق الناس و به ویژه حقوق خانواده اهتمام ویژه‌ای داشت. آورده‌اند که «وى روزى از رفتن به نماز جماعت خوددارى کرد. نمازگزاران نزد وى آمدند و علت ترک نماز جماعت را از ایشان جویا شدند. ایشان در جواب گفت: من امروز در عدالت خود اشکال دارم. از این رو، نمی‌توانم امام جماعت شما باشم. آن‌ها از علت اشکال ایشان نسبت به عدالت خود پرسیدند. وى گفت: همسرم حرف‌هایى به من زد که من کنترل خود را از دست دادم و به او گفتم: هر چه به من گفتى، به خودت برگردد. به همین جهت من در عدالت خود اشکال می‌کنم. از این رو، نمی‌توانم امام جماعت شما باشم صاحب ریاض امامت جماعت را ترک گفت و دیگر نماز را با جماعت اقامه نکرد تا اینکه همسرش از او راضى شد و او را حلال نمود.

3. وی زعامت شهر کربلا را بر عهده داشت. در سال 1216 (یعنی 220 سال قبل) وهابیون پس از حمله به مدینه منوره و مکه مکرمه، با تجهیزات کامل به سوی کربلا حمله‌ور شدند. مردم غافلگیر شده و شهر به تصرف وهابیون در آمد.

وهابیون بخش‌هایی از حرم مطهر، ضریح و رواق را ویران و اموال و نفایس حرم مطهر را ربودند. تعداد زیادی از مردم بی‌دفاع به شهادت رسیدند. آنان برای دستگیری صاحب ریاض به خانه ایشان حمله ور شدند. وی در حالی که با نوزاد شیرخوارش تنها بود، به مخفی‌گاه منزل پناه برد. مهاجمان خانه را آتش زدند ولی سید را نیافتند. از کرامات این حادثه این بوده که نوزاد شیرخوار در این مدت ساکت مانده بود. پس از مدتی صاحب ریاض به کمک شاگردش از منزل خارج و نجات می‌یابد.

ایشان به حرم مطهر سیدالشهدا می‌رود و می‌بیند دیوارهای قبر تخریب شده است. پس از زیارت، مقداری تربت اصل را برداشته و در دستمال سپیدی قرار می‌دهند. ناگهان، دستمال و خاک قرمز رنگ و خون آلود می‌شود.

4. صاحب ریاض پس از این واقعه بلافاصله اقدام به بازسازی شهر کربلا کرده و دیواری مستحکم به دور شهر کربلا ساخت. براى حفظ نظم و دفاع از شهر، دست به تأسیس نیروى انتظامى زد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, | 12:21 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.