تجمع اعتراض آميز مداحان عليه فيلم برگزيده جشنواره

زير ارشاد: نگراني هاي مراجع درباره «رستاخيز» را به کارگردان ابلاغ کرديم / احمدرضادرويش:بهتر است سکوت کنم

تجمع اعتراض آميز مداحان عليه فيلم برگزيده جشنواره

 

گروه سينماي ايران : فيلم برگزيده سي و دومين جشنواره فيلم فجر اين روزها مورد انتقاد واقع شده است. از همان اولين نمايش هاي «رستاخيز» در جشنواره، زمزمه هايي مبني بر مخالفت با نمايش چهره حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علي اکبر (ع) در فيلم درويش به راه افتاد. با پايان جشنواره و اهداي چندين سيمرغ به فيلم «رستاخيز» انتقادها روند پر شتاب تري به خود گرفت.
حجت الاسلام ثمري در اعتراض به فيلم «رستاخيز» يادداشتي نوشت و در بخش هايي از آن آورد: «آنچه در فيلم به عنوان عاشورا مطرح مي شود با مفاهيم بلند عاشورا هيچ انطباقي ندارد.» وي همچنين تصريح کرد: «در «رستاخيز» صرفاً با تکنيک هاي هنري، کارزاري نمايش داده شده که هدفش فقط خشونت است.»
وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي نيز پس از اعتراض هاي صورت گرفته اظهاراتي انجام دادند که در نوع خود جالب توجه بود. ايوبي گفت: پروانه اکران فيلم رستاخيز بايد پس از انجام اصلاحات بررسي شود. وي افزود: اين فيلم بايد مجوزهاي لازم و شرعي را براي اکران داشته باشد. وزير ارشاد نيز در اين رابطه گفت: دغدغه مراجع درباره رستاخيز درست است؛ به نگراني شان احترام مي گذاريم. علي جنتي افزود: به کارگردان ابلاغ شده تا اين نگراني در اکران رفع شود. وي در خصوص نمايش چهره حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علي اکبر (ع) نيز با اشاره به حذف اين تصاوير به عنوان گزينه جايگزين، به قرار دادن هاله نور روي چهره حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علي اکبر (ع) تاکيد کرد. اين در حالي است که احمدرضا درويش در نشست خبري «رستاخيز» در جشنواره فجر گفته بود: «اهل هاله نور نيستم.»
تجمع مداحان عليه «رستاخيز» درويش
حاج‌حسين سازور در تجمع اعتراض‌آميز هيئات‌ مذهبي نسبت به فيلم «رستاخيز» گفت: يکي از اشتباهات بزرگ فيلم نمايش غلبه عشق مجازي بر عشق‌هاي حقيقي کربلاست. ما هيچ پيامي از اين فيلم برداشت نکرديم در حالي که عاشورا 300 پيام مختلف در خود دارد.
به گزارش فارس روز يك شنبه  گذشته  هيئات‌هاي مذهبي در مسجد ارک تهران تجمع کرده و نسبت به ساخت و پخش فيلم «رستاخيز» به کارگرداني احمدرضا درويش اعتراض کردند.
در اين مراسم پس از مداحي سيد مجيد بني‌فاطمه، حسين الله‌کرم از فعالان عرصه سياست و رئيس شوراي هماهنگي نيروهاي حزب‌الله ضمن گراميداشت سالروز شهادت جمعي از عزاداران حسيني در واقعه آتش‌سوزي مسجد ارک به موضوع اعتراض علما و هيئات مذهبي به فيلم «رستاخيز» پرداخت و گفت: تحريفات و جسارت‌هايي که نسبت به خاندان اهل بيت (ع) در اين فيلم صورت گرفته به هيچ وجه قابل اغماض نيست و اين حرف‌هاي ما نقد نيست بلکه اعتراض است.
در اين مراسم ‌حسين سازور، مداح اهل بيت نيز گفت: ما براي اينکه بر اساس ديده‌هاي خود فيلم «رستاخيز» را نقد کنيم اين فيلم را ديديم و شما حق داريد به خاطر ديدن اين فيلم به ما گله کنيد ولي ما چاره‌اي جز اين نداشتيم. فيلم را در 2 بخش عينيت‌هاي فيلم و برداشت‌هايي که از اين فيلم مي‌‌شود مي‌توان نقد کرد.
وي افزود: اولين و مهمترين مشکل «رستاخيز» نشان دادن 5 تن از اهل بيت امام حسين (ع) است. در اين فيلم چهره حضرت عباس (ع)، حضرت علي‌اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت مسلم (ع) و حضرت علي‌اصغر(ع) نشان داده شده است که چهره حضرت مسلم به صورت سخيفي نمايش داده شده است.
حسين سازور با اشاره به استدلال کارگردان اين فيلم مبني بر معصوم نبودن قمر بني هاشم اظهار کرد: از امام راحل وقتي درباره آيت الله خوانساري سوال شد ايشان گفتند چرا از عصمت ايشان سوال نمي کنيد آن وقت مقام معظم رهبري مي‌فرمايند هزار نفر مثل من خاک پاي قنبر غلام حضرت علي (ع) نمي‌شويم. حضرت ابوالفضل (ع) هنر خلقت خداست و نشان دادن او در فيلم درست نيست.
اين مداح اهل بيت گفت: خدا مي‌خواست حضرت ابوالفضل (ع) در عاشورا مخفي بماند. نشان دادن شجاعت حضرت ابوالفضل (ع) شوخي نيست. امام حسين (ع) خطاب به حضرت ابوالفضل (ع) مي‌گويد جان من فداي تو ولي در فيلم اينگونه حضرت ابوالفضل (ع) نمايش داده مي شود.
وي افزود: در همه جاي تاريخ نوشته‌اند که حضرت قاسم 13 ساله بود و به قدري زيبا بود که امام حسين (ع) قسمتي از چهره او را پوشاند اما حضرت قاسم در اين فيلم جواني بيست و چند ساله نشان داده شده است.
اين مداح اهل بيت خطاب به احمدرضا درويش گفت: شما مقدسات ما را زير پا له کرديد. شما صداي ناموس خلقت، حضرت زينب (س) را در اين فيلم پخش کرديد. آيا حقيقت عاشورا اينگونه است؟ مقام عاشورا آنقدر بالاست که غلام امام حسين (ع) را به مقامي رساند که امام زمان (عج) 1400 سال است به او سلام مي‌دهد.از سوي ديگر هم نحوه شهادت حضرت علي‌اصغر (ع) سند مظلوميت امام حسين (ع) است اما درويش نتوانست اين صحنه را به خوبي نشان دهد
سازور در ادامه خاطرنشان کرد: يکي از اشتباهات بزرگ اين فيلم نمايش غلبه عشق مجازي بر عشق‌هاي حقيقي کربلا است. ما هيچ پيامي از اين فيلم برداشت نکرديم در حالي که عاشورا 300 پيام مختلف در خود دارد. ابعاد عرفاني و حماسي عاشورا که مقام معظم رهبري که بر روي آن تاکيد دارند در اين فيلم نشان داده نشده است.
وي افزود: درويش با استفاده از عوامل سينماي خارجي در اين فيلم به عوامل سينمايي ايراني توهين کرده است. همچنين اسامي ارگان‌ها و افرادي را در پايان اين فيلم آورده و آنها در ساخت رستاخيز دخيل دانسته است که اين جفا به آنها است. شما اگر مي‌خواهيد فيلم ديني بسازيد بهتر است از افراد خبره در دين مشورت بگيريد. شما به موضع‌گيري‌هاي مراجع عظام بي‌اعتنايي کرديد. جشنواره فجر نيز با اين وجود به اين فيلم سخيف چندين جايزه داد است.
اين مداح اهل بيت(ع) همچنين با اشاره به فيلمي ديگر که درباره دفاع مقدس ساخته شده‌است گفت: شما نمي‌توانيد عشق يک بسيجي را در جنگ 8 ساله دفاع مقدس نشان دهيد آيا چگونه مي‌خواهيد از پله اول به پله صدم پا بگذاريد و عشق عاشورا را نشان دهيد.
سلحشور: قرار نيست درويش در خدمت خدا، پيامبر(ص) و امام حسين(ع) باشد
فرج‌ا... سلحشور، کارگردان و فيلمنامه‌نويس سينما نيز گفت:سينما و تلويزيون فرهنگ و سنت‌هاي گذشته ما را تغيير داده است. سينما وسيله‌اي است تا آمريکايي‌ها فرهنگ ملتها را بگيرند و فرهنگ صهيونيسم را القا کنند.
کارگردان سريال يوسف در ادامه اضافه کرد: قرار نيست درويش و هيچ کارگردان ديگر سينما در خدمت خدا، پيغمبر و امام حسين (ع) باشند. قرار است کارگردان‌ها براي اينکه در راس باشند فيلم بسازند. متاسفانه ما اين سينماي منحرف را پذيرفته‌ايم. دولت، مجلس، بزرگان، مداحان و حتي حزب‌اللهي‌ها اين سينما را پذيرفته‌اند و براي همين نمي‌توان از درويش توقع داشت که براي ما فيلم بسازد.
سلحشور در ادمه گفت: اگر درويش مي‌خواست حقيقت داستان عاشورا را نشان دهد به او مي‌گفتند خلاقيت ندارد و طوطي‌وار فيلم مي‌سازد. غربي‌ها خلاقيت را در تغيير واقعيت‌ مي‌دانند. اين فيلم تازه اول خط است. آنها با سينما خانواده‌هاي ما را از هم مي‌پاشند و ناموس ما را به اينگونه که اکنون مي‌بينيد در خيابانها مي‌کشند و حتي امام حسين (ع) را از ما مي‌گيرند.
اين کارگردان افزود: ما از قرآن تعريف‌هايي براي قصه‌نويسي و سناريونويسي درآورديم و بر پايه آن سريال‌هاي يوسف، اصحاب کهف و مريم را ساختيم. به مسئولين نيز گفتيم بودجه در اختيار ما قرار دهيد تا جريان فيلم‌سازي اسلامي را به راه بيندازيم اما مسئولان مي‌گويند اين کار ما نيست.
در اين مراسم که به همت هيئت محبان المرتضي(ع) و با حضور جمعي از هيئات مذهبي برپا شد حسين سازور، محمود ژوليده، سيد مجيد بني فاطمه، مهدي سلحشور و فرج‌الله سحشور نيز حضور داشتند.
آيت‌الله نوري‌همداني: نمايش چهره ائمه اطهار (ع) و حضرت عباس (ع) در فيلم‌ها جايز نيست
يکي از مراجع عظام تقليد گفت: نمايش چهره ائمه اطهار (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در فيلم سينمايي جايز نيست.
به گزارش دفتر آيت‌الله حسين نوري‌همداني اين مرجع تقليد در پاسخ به استفتائي نظر خود را درباره نمايش چهره حضرت ابوالفضل(ع) بيان کرد.
وي در پاسخ به استفتاء جمعي از متدينان مبني بر نمايش چهره حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) و‌ حضرت علي اکبر (ع) در فيلم سينمايي رستاخيز، اين اقدام را جايز ندانست.
اين مرجع تقليد عنوان کرده است: چهره هر کدام از اين شخصيت‌هاي بزرگ نبايد پخش شود و بايد قداست اين جايگاه‌ها و شخصيت‌ها حفظ شود.
وزير ارشاد: «رستاخيز» فيلم ارزنده اي است
وزير ارشاد گفت: فيلم رستاخيز فيلم ارزنده‌اي به لحاظ محتوا و کار فني است و دغدغه‌اي که مراجع تقليد دارند، دغدغه بجايي است و ما به نگراني‌هاي آنها احترام مي‌گذاريم.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران در خصوص ديدارش با اعضاي شوراي جهاني کليساها گفت: نمايندگان و مديران براي گفت‌وگو با هيأت‌هاي مسلمان به ايران آمده بودند در طول دو روز گذشته به صورت جمعي با جمعي از دانشمندان و نخبگان مسلمان ايراني گفت‌وگو داشته‌اند.
وي ادامه داد: همچنين اين جمع با نخبگان و شخصيت‌هاي برجسته نيز ديدارها و گفت‌وگوهايي نيز داشته‌اند و در نظر دارند مسافرتي به قم داشته و با بعضي از شخصيت‌هاي حوزوي ديدار کنند و در ادامه نيز به اصفهان خواهند رفت.
وزير ارشاد افزود: اصفهان فرصتي است تا زندگي مسالمت‌آميز ارامنه ايران را با مسلمان‌ها در شهر اصفهان از نزديک مشاهده کنند.
وي تصريح کرد: اين هيأت شوراي جهاني کليساها در دو روز گذشته بحث‌هاي خوبي را با شخصيت‌هاي مختلف داشته‌اند و با بنده نيز صحبت‌هايي را انجام داده‌اند که مواضع بسيار خوبي در نقاطي که ما با هم اشتراک داريم، دارند.
جنتي با بيان اينکه اعضاي شوراي جهاني کليساها در قبال هر گونه بي‌عدالتي موضع خاصي اتخاذ مي‌کنند، عنوان کرد: همچنين اين گروه موضوع صلح و عدالت جهاني را نيز دنبال مي‌کنند و در رابطه با فشارها و تحريم‌هايي که دولت‌هاي بزرگ بر ايران تحميل کرده‌اند به طور رسمي بيانيه داده و آن را محکوم کرده‌اند.
وي افزود: حتي اين گروه درباره برخي از مشکلات جهان مانند آلودگي محيط زيست که زندگي انسان را تهديد مي‌کند باز هم نسبت به اين مسائل تأکيد دارند و اعلام موضع مي‌کنند، از اين رو ما احساس کرديم نقاط مشترک بسيار زيادي با آنها داريم و اگر بر اين نقاط مشترک تکيه کنيم و ساير اديان توحيدي در کنار هم، درک مشترکي از ديدگاه‌هاي يکديگر بتوانند در کنار هم زندگي کنند و با خشونت و افراطي‌گري مقابله کنند دنيا به گلستاني تبديل خواهد شد که همه ديدگاه‌ها در کنار هم با صلح زندگي کنند.
وزير ارشاد در خصوص حاشيه‌هايي که اين روزها براي فيلم رستاخيز مطرح شده است، گفت: ما کم‌کم به حاشيه همه مسائل از جمله فيلم و موسيقي عادت کرده‌ايم، بيش از 90 درصد فيلم رستاخيز قبل از تشکيل دولت جديد ساخته و آماده شده است و در مجموع فيلمي است که روايتگر تاريخ عاشوراست.
وي گفت: فيلم رستاخيز فيلم ارزنده‌اي به لحاظ محتوا و کار فني است و دغدغه‌اي که مراجع تقليد دارند دغدغه به جايي است و ما به نگراني‌هاي آنها احترام مي‌گذاريم اما اينکه بعضي از آقايان ملاحظاتي نسبت به اين فيلم دارند به کارگردان فيلم ابلاغ شده است که اين نگراني‌ها را مورد توجه قرار دهد.
جنتي ادامه داد: قطعاً اگر فيلم رستاخيز بخواهد در اکران عمومي در اختيار مردم قرار گيرد بايد به نحوي عمل کند که اين نگراني رفع شود و در خصوص چهره حضرت ابوالفضل(ع) يا بايد اين صحنه‌ها حذف شده و يا به گونه‌اي هاله‌اي از نور روي آن قرار گيرد که چهره حضرت ابوالفضل (ع) کاملاً مشخص نباشد و اين قداستي که ايشان دارند، حفظ شود.
 بازبيني و بررسي فيلم رستاخيز با حضور علما و کارشناسان ديني
رئيس سازمان سينمايي نيز گفت: يکي از مباحث انتقادي در فيلم رستاخيز نشان دادن تصاوير معصومين(ع) است؛ البته در اين فيلم تنها تصوير حضرت عباس(ع) نشان داده شده و بهتر است اين فيلم در فضايي با حضور علما مورد بازبيني و بررسي قرار گيرد.
حجت‌الله ايوبي در مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره فيلم فجر مشهد در جمع مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوي اظهار کرد: سينما زبان ارتباط با مخاطبان است و مي‌­تواند خانواده را دور هم جمع کند. وي افزود: سينماي ايران در سي و دومين جشنواره فيلم فجر بسيار خوب ظاهر شد و سينماگران مستعد کشور توانستند بدون هزينه‌هاي سرسام‌آور فيلم‌­هاي خود را توليد کرده و در اين جشنواره به رقابت بپردازند.
ايوبي تصريح کرد: با توجه به آمار ارائه شده توسط دبيرخانه جشنواره فيلم فجر، مشهد بيشترين تماشاگر را در طول جشنواره تجربه کرده که اين ميزان نشان دهنده علاقمندي مخاطبان مشهدي به سينما است؛ از اين رو لازم است همه مسئولان خراسان رضوي براي سال آينده حق اين استان را بهتر به جا آورند و با افزايش سينماها، جشنواره فيلم فجر را باشکوه­‌تر برگزار کنند.
رئيس سازمان سينمايي کشور به حاشيه­‌هاي ايجاد شده به فيلم رستاخيز نيز اشاره کرد و گفت: اين فيلم پروژه­‌اي چندين ساله داشت و کاري سخت و پرخطر بود زيرا يک دهه روي اين پروژه بزرگ سينمايي کار شد تا براي اکران در جشنواره فيلم فجر امسال آماده شود.
وي با اشاره به پيام آيت الله مکارم شيرازي يادآور شد: يکي از مباحث انتقادي نشان دادن تصاوير معصومين است که البته در اين فيلم تنها تصوير حضرت عباس(ع) نشان داده شد و البته در اين زمينه مجوزهايي را هم به ما عرضه کردند.
وي در واکنش به برخي تحريفات صورت گرفته در اين فيلم افزود: بهتر است اين فيلم در فضايي با حضور علما مورد بازديد و بررسي قرار گيرد.
به گفته ايوبي، البته مباحثي هم در حوزه فيلم نامه و محتوا وجود دارد که اميدورايم با تغييرات حاصله از سوي کارگردان اين موارد رفع شود.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, | 15:30 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.