برای اینکه بچه‌ها نماز بخوانند

برای اینکه بچه‌ها نماز بخوانند

 

کودکان در اوایل دوران تکلیف، شوق و رغبت قابل توجهی به فرایض دارند.

عقیق: یکی از دغدغه های والدین، سهل انگاری فرزندان در خواندن نماز است. حتماً این جمله را زیاد از زبان والدین شنیده‌اید که «بچه‌ها دوران کودکی و اوایل نوجوانی علاقه‌مند به نماز بودند؛ اما رفته کشش آن‌ها رو به کاستی نهاده است

باید به این نکته توجه داشت که این دوران کودکی و اوایل نوجوانی؛ دوران همسان سازی است. بچه‌ها همراه والدین به نماز می‌ایستند. در اوایل دوران تکلیف نیز شوق و رغبت قابل توجهی به فرایض دارند. در اواخر دوران نوجوانی و از ابتدای جوانی شرایط به گونه ای دیگر است. این دوران دوران اوج رشد جسمانی و روحانی و فصل رویش امیال و خواسته‌هاست. در کنار این امیال و خواسته‌ها میل مقدس پرستش نیز در فطرت انسان به ودیعه نهاده شده است که همانند خواسته های دیگر فرد نیازمند مدیریت و رهبری است.

نکته مهم در آموزش‌های دینی سعه‌صدر، صبر و حوصله و به‌کارگیری شیوه های خوشایند جهت شکوفایی احساسات دینی در فرزندان می‌باشد. که به صورت غیر مستقیم در قالب‌های شیرین بیان گردد. رفتارهای نادرست نتیجه عکس خواهد داد. اگر با رفتارهای نادرست خود، کودکانمان را از خود  منزجر کنیم، ممکن است آن‌ها از همه‌ی کارهای ما و از آن جمله نماز و عبادتمان متنفّر شده و از آن‌ها دوری کند. اما اگر آن‌ها را دوست داشته باشیم و به آن‌ها محبّت کنیم، آن‌ها هم با میل و اشتیاق بیشتری به تقلید از کارهای ما بر می آیند و سعی می کنند همانند ما رفتار کرده و به نماز و عبادت نزدیک تر شوند. پس، کودکانمان را دوست داشته باشیم و به آن‌ها محبّت کنیم. در این صورت آن‌ها هم وقتی نماز را به عنوان یک ارزش و یک اولویّت در زندگی ما ببینند، دوست دارند همانند ما نماز بخوانند و با خداوند انس بگیرند.

برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌شود:
-
در حق بچه‌ها با ذکر نامشان دعا کنید
بعد از نمازها سعی کنید فرزندان را با ذکر نامشان دعا کنید؛ به گونه ای که بشنوند. همچنین با مطرح کردن آرزوهای بچه‌ها هنگام دعا کردن، شوق و علاقه آن‌ها ر با این کار به نماز برانگیزید.

-
جایگاه بچه‌ها در نزد خداوند را بیان کنید
با بیان اینکه خداوند بچه‌ها و نوجوانان را دوست دارد و آنان در نزد خدا از قداست و آبروی زیادی برخوردارند، آنان را دعوت کنید تا به دعاهایی شما آمین بگویند.

-
از بچه‌ها تقاضای دعا کنید
فرزندان علاقه وافری به فرزندان دارند و شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و با جدیت از آن‌ها بخواهید که برایتان دعا کنند. تکرار این مسئله به تدریج آن‌ها را به سمت نماز سوق خواهد داد

- پاکی و صداقت آنان را ستایش کنید
از پاکی، صداقت و نورانیت بچه‌ها تعریف کنید. به طوری که تداوم این حالت زیبا را و دوست داشتنی را منوط به خواندن نماز داشته و آن‌ها را به این امر ترغیب کنید.

-
بیان خواص نماز
از بیان خواص نماز در قالب داستان‌های زیبا در منزل غافل نشوید. کتاب‌های مناسب و مفید به فرزندتان هدیه بدهید. همچنین اسماء زیبای خدا مثل بسیار بخشنده، مهربان، توبه پذیر و ... را در فرصت‌های مناسب و با توجه به سن و اوضاع روحی و در حد فهم بچه‌ها جهت تقویت روحیه خداباوری آنان کنید.

تقویت عشق و علاقه‌ی درونی کودک نسبت به نماز
آنچه که بیش از نماز خواندن کودکان خردسال ما اهمیت دارد، تقویت عشق و علاقه‌ی آن‌ها به نماز است. بنابراین، باید به گونه‌ای رفتار کنیم که پیوسته شیرینی نماز در کام آن‌ها بماند و نباید با افراط و زیاده‌روی خود، باعث شویم که به نماز به عنوان کاری سخت و طاقت ­فرسا نگاه کنند. مخصوصاً والدینی که موفّق به خواندن نمازهای نافله هستند باید مراقب باشند که فرزندشان پا به پای آن‌ها همه‌ی نمازهای واجب و نافله را نخواند و بیش از اندازه خود را به زحمت نیندازد.

همکاری اعضای خانواده در اقامه‌ی نماز
نماز جماعت خانوادگی علاوه بر آن که یاد نماز را در کانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقایسه با نماز فرادی ثواب فراوانی دارد، یکی از بهترین کارها در تحکیم روحیه‌ی معنوی خانواده هم می‌باشد. کار گروهی موجب می‌شود تا سختی کار کمتر شده و جای خود را با شیرینی و حلاوت آن عوض کند. بچه‌ها هم با مشاهده‌ی این کار رغبت بیشتری به نماز نشان داده و با علاقه‌ی بیشتری به این کار روی آوردند.


منبع:سبک زندگی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393برچسب:, | 13:44 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.