شعروسبک مداحی

حضرت مسلم بن عقیل (ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

نامه نوشتم بر تو اما میا به کوفه یبن الزهرا

ببین شدم تنهای تنها میا به کوفه یبن الزهرا

سوز تو در جان و تنم آواره عشقت منم

نوای نام تو طبیبم به شهر کوفه بی مجیبم

شد کوچه گردی ها نصیبم پسر عمو ببین غریبم

******

قلبم ز داغت بی قراره معراج من بالای داره

جانم فدای عشق یاره معراج من بالای داره

اینجا جنایت ساده است سر نیزه ها آماده است

زینب کجا و داغ دیدن از شمریان طعنه شنیدن

اینجا همه هستند آقا آماده بهر سر بریدن

*************************************

ورود کاروان به کربلا

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

با شور و حالات خدایی شد قافله کرببلایی

با ناله ای خیر النسایی شد قافله کرببلایی

فریاد وا محمدا زینب رسید به کربلا

اشک غم و ماتم چکیده از دیده یک قد خمیده

گوید به ناله وامصیبت حسین به کربلا رسیده

******

دخت علی دارد نوایی حسین من وای از جدایی

ای لاله سرخ خدایی حسین من وای از جدایی

ترسم ز من ای مقتدا آخر فلک گیرد تو را

پیمان ببند ای آسمانی در اوج عشق و مهربانی

که ای تمامی وجودم همیشه پیش من بمانی

******************************

حضرت رقیه(س)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

کردی قدم رنجه به ویران خوش آمدی بابا حسین جان

امشب زدی سر بر یتیمان خوش آمدی بابا حسین جان

بابا به قربان سرت کو اصغرت کو اکبرت

ای بر همه خوبان سر آمد ماه جمالت خوش در آمد

خوش آمدی اما پدر جان چرا عمو با تو نیامد

******

دارم در اوج رنج و آلام من شِکوه ها از مردم شام

وای از هجوم سنگ از بام از خیزان و مجلس عام

ای هستی من ای پدر چشم تو روشن ای پدر

از بعد یک عمری عزیزی شد رزق عترت اشک ریزی

یک بی مروت خواهرم را می خواست از بهر کنیزی

********************************

طفلان حضرت زینب(س)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

قربان دین و مذهب هستیم آلاله های زینب هستیم

از غربتت جان بر لب هستیم آلاله های زینب هستیم

ای بر نبی نور دو عین بده اجازه یا حسین

تا در رهت ای کربلایی جان را کنیم از غم فدایی

ما هم شویم آخر چو اکبر آلاله ای خیر النسایی

******

ماه منیر ما حسین جان نعم الامیر ما حسین جان

ای بی نظیر ما حسین جان نعم الامیر ما حسین جان

هستیِ ما قربان تو قربانی طفلان تو

به جنگِ با این قوم اعدا رخصت بده بر ما تو مولا

از بهر این خواهش دهیمت تو را قسم به حق زهرا

***********************************

حر بن یزید ریاحی

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

قلبم ز غم آکنده آقا شرمنده ام شرمنده آقا

هستم به کویت بنده آقا شرمنده ام شرمنده آقا

من حُرّم و خاک درت شرمنده ام از خواهرت

ای گرمی راز و نیازم ای نام تو سوز و گدازم

از جرم من بگذر وَ بنما در پیش زهرا سر فرازم

******

تو حُری و از آنِ مایی خوش آمدی مهمان مایی

یک لاله در بستان مایی خوش آمدی مهمان مایی

در بند محبوبی نه غیر شوی تو عاقبت به خیر

تا کبریا داری تو سِیری همسفره با جُون و زهیری

عرض ادب به نام زهرا شد سِرٌ عاقبت به خیری

************************************

حضرت عبدالله ابن الحسن(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

دلم زغصه بی شکیب است عمه ببین عمو غریب است

درد دلم را او طبیب است عمه ببین عمو غریب است

رَوَم که قربانش شوم محافظ جانش شوم

فلک در این صحرای محشر داغش به قلب من نهاده

با جسم پر زخم و جراحت به خاک قتلگه فتاده

******

آخر گرفتار سبو شد رفت و فدایی عمو شد

با قاتل او روبرو شد رفت و فدایی عمو شد

همچون یل ام البنین شد بین خون قطع الیمین

در قتلگه غوغا به شد چون دست عبدالله جدا شد

در بین آغوش عمویش ابن الحسن جانش فدا شد

*************************************

حضرت قاسم ابن الحسن(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

آخر ز داغ تو شکستم سینه شکسته تو هستم

جز تو زعالم دیده بسته سینه شکسته تو هستم

افتادم از پشت فرس عمو به فریادم برس

بیا ببین با من چه ها شد دشمن چه بی شرم و حیا شد

آخر به زیر سُم مرکب یتیم مجتبی فدا شد

******

خون خدا با بی قراری آمد چنان باز شکاری

اشک از دو چشمش گشته جاری گفتا به او با حال زاری

ای نازنین ای مهجبین دیگر مَکش پا بر زمین

ای نور چشمم ای دلاور برادرِ علی اکبر

گشتی به میدان سنگ باران ای لاله از کینه پرپر

**********************************

حضرت علی اصغر(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

ای کودکِ بی تاب و عطشان لای لای علی علی علی جان

ای از غمت دلها پریشان لای لای علی علی علی جان

محنت ز رویت منجلی کمتر تلظی کن علی

ای ماه رویت رشک مهتاب ای تشنه نا خورده از آب

با تیر زهر آگین دشمن بر دست من گردی تو سیراب

******

دلبندم ای نور دل من تبسمت شد قاتل من

داغ تو در آب و گِلِ من تبسمت شد قاتل من

بهرت شدم بی صبر و تاب وای از من و اشکِ رباب

هجرت رباید صبر و تابش وای از دل از غم کبابش

گر پرسد از من اصغرم کو بگو چسان دَهَم جوابش

***********************************

حضرت علی اکبر(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

ای اربا اربای مطهر جان پدر علی اکبر

شیر شرف، شبه پیمبر جان پدر علی اکبر

بر روی خاک افتاده ای ای جان من جان داده ای

ای یوسف احمد جمالم دلبند پیغمبر خصالم

برخیز و بنگر در کنارت دشمن کند خنده به حالم

******

داغت زند از دل شراره ای پیکر تو پاره پاره

دیگر ندارم راه چاره ای پیکر تو پاره پاره

صد پاره تن گشته علی خونین بدن گشته علی

اشک همه عالم روان است هر دیده سرخ و خونفشان است

بنگر که عمه از غم تو در بین این نامحرمان است

**************************************

حضرت عباس(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

یارب ببین با ما چه ها شد دست علمدارم جدا شد

در علقمه غوغا به پا شد دست علمدارم جدا شد

سقای دشت کربلا با کام عطشان شد فدا

به پا شد از ظلم و جنایت در علقمه شور قیامت

عباسِ تو نقش زمین شد ام البنین سرت سلامت

******

از ظلم و کینه لعینان شد پیکر او تیر باران

زد ناله ای با کام عطشان ادرک اخا مولا حسین جان

خوردم زمین از روی زین با یک عمود آهنین

ای مصطفی را نور دیده شاگرد استادی شهیده

بیا ببین که آمد اینجا یک مادری قامت خمیده

************************************

روز عاشورا – وداع

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

رَوی به سوی خیل کفار برو حسین خدا نگهدار

بودی مرا مأنوس و غمخوار برو حسین خدا نگهدار

اما دلم شد پر شرر جانا کمی آهسته تر

ای عرش اعلا خاکِ کویت ای لعنتِ حق بر عدویت

صبری نما ای جان زینب تا که زنم بوسه گلویت

******

نامحرم و سیلی و غارت من مانم و رنج اسارت

دشمن کند بر ما جسارت من مانم و رنج اسارت

ای فانی رب الوداع هستیِ زینب الوداع

شوم فدای سوز و آهت کنم ز پست سر نگاهت

دست خدا پشت و پناهت قرار ما در قتلگاهت

*********************************

قتلگاه امام حسبن(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

ای یار چون گل پرپر من آیا تویی برادر من

نور دو چشم مادر من آیا تویی برادر من

قرآن و دین و مذهبم دیده گشا من زینبم

اما غلط گفتم به زاری ای خون ز حلقوم تو جاری

گفتم که بگشا دیده اما تو که سری به تن نداری

******

غربت زد از آهم شراره شد آسمانم بی ستاره

وای از غم سیلیِ ظلم و از داغ گوش و گوشواره

تو پیکرت بر خاک غم من قامتم از غصه خم

بر ماتمت ای یار بی سر ای زینت دوش پیمبر

ام ابیها نوحه خوان شد با ناله غریبِ مادر

**************************************

شام غریبان

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

زد از خیم آتش زبانه زهرا و اشک دانه دانه

آخر فلک بر گو جوابم زینب کجا و تازیانه

دلها چه طوفانی شده شام غریبانی شده

زهرا که نوری عالمین است خون دلش جاری زعین است

در کیسه ای بر دوش خولی سرِ بریده حسین است

******

آتش زد از جان ها شراره دل ها شد از غم پاره پاره

سزد همه عالم بمیرند از داغ گوش و گوشواره

یک دختری ناله زنان گوید به چشم خون فشان

عموی خوبم کی میایی دشمن نماید بی حیایی

رفته به غارت معجر ما با غیرت آخر تو کجایی

**********************************

مناجات با امام حسین(ع)

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک نامه نوشتم بر تو اما)

ذکر دلم با چشم گریان مولا حسین حسین حسین جان

هستی تو سالار شهیدان مولا حسین حسین حسین جان

ای روح من ای جانِ من ارباب مهربان من

شکر خدا هستم گدایت گریه کن مرثیه هایت

بیمارم و هستم مقیمِ دارالشفای کربلایت

******

ای جانفدای راه قرآن ارباب مظلومم حسین جان

ای داده جان با کامِ عطشان اربابِ مظلومم حسین جان

شد از جفای اشقیا راءست هلالِ نیزه ها

رفته ز کف قرار زینب امان ز حالِ زارِ زینب

بعد از تو ای نگار زینب با شمر اُفتد کارِ زینب

******

ای راهِ تو راهِ سعادت ای بهترین مطلوب و حاجت

جان ابوفاضل عطا کن بر عاشقان فیض زیارت

ای عادتت جود و کرم خاکم کن آقا در حرم

تا که شوم محزونِ آهت مشمول یک نیمه نگاهت

چون لاله سرخی بِرویم از خاک پاکِ قتلگاهت

******************************

(اینفده رو سیاهم و هوا پرستم)

دریافت فایل:

 

 

اینقده رو سیاهم و هوا پرستم

روم نمیشه بگم که عاشقِ تو هستم

من که به نَفس و غفلت خود بنده ام

از خِجلت و شرمندگی آکنده ام

فقط اینو میگم آقا شرمنده ام

اسمم و با ناراحتی صدا نکن

دستم و جون مادرت رها نکن

راهم و از راهِ خودِت جدا نکن

یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن(عج)

اگر چه غصّه ها برام خوردی آقا جون

بدی هام و به روم نیاوُردی آقا جون

ولی آقا دلم به عِشقِت اسیره

بی تو ازین دنیا دیگه سیرِ سیره

غروبای جمعه بی تو چه دلگیره

ناله دارم یابن الحسن هر روز و شب

دلم خرابه و شده جونم بر لب

پشیمونم، من و ببخش ، جونِ زینب

یابن الحسن...

اگر چه رو سیاه کلّ عالمینم

گریه کنِ مجالس جدّت حسینم

دارم به یاد کربلا تو روضه ها

ناله به همراه بکاء تو روضه ها

سیاهی لشگرم آقا تو روضه ها

بیا با سوز نینوا گریه کنیم

به یاد دشت کربلا گریه کنیم

برای شاهِ سر جدا گریه کنیم

یابن الحسن...

آقا شنیدم جدّت و لب تشنه کشتن

تو قتلگاه با ضرب تیغ و دشنه کشتن

ای لاله ی پرپر حسین یا ثارالله

ای کشته ی بی سر حسین یا ثار الله نورِ دلِ مادر حسین یا ثار الله

تا به اَبَد ذکر لبی یا ثار الله دار و ندار زینبی یا ثار الله ای زینت دوش نبی یا ثار الله

ارباب حسین ارباب حسین ارباب حسین(ع)

(ارباب غریب و مهربانم)

دریافت فایل:

 

 

ارباب غریب و مهربانم امید دلم،بهار جانم

یک لحظه ی بی تو زنده بودن آقا به خدا نمی توانم

نوکری کویت فخر عالمین است

بر لب دو عالم ذکر یا حسین است

در اوج شرف همای عشقی زیبایی کربلای عشقی

دیگر چه بگویم از مقامت من بنده و تو خدای عشقی

مولا یا حسین عزیز زهرا(سلام الله علیها)

ما را ز کرم صدا کن آقا آواره کربلا کن آقا

ما را چو تمامی شهیدان در وادی خود فدا کن آقا

گر چه من ز غفلت مشغول به غیرم

بنما به شهادت عاقبت به خیرم

جان دادن در رهت حسین جان شد حاجت قلب ما محبان

ای در ره حفظ دین و قرآن گردیده فدا به کام عطشان

مولا یا حسین عزیز زهرا(سلام الله علیها)

من بنده ی زار و روسیاهم غافل ز تو در پی گناهم

اما تو ز بس که با وفایی وادی به حریم خود پناهم

شرمنده ام آقا از روی چو ماهت

هستیم فدای یک نیمه نگاهت

ای دلبر کربلایی ما درمانده ام و غریب و تنها

آقا نظری کن از عنایت تا که بروم به راه تقوی

مولا یا حسین عزیز زهرا(سلام الله علیها)

(عزیز دلم از غمت بی تابم)

دریافت فایل:

 

 

عزیز دلم

از غمت بی تابم مهر و هم مهتابم مهربان اربابم

ای حسین جان.....

محبت تو

گوهر نایابم کیمیای نابم مهربان اربابم

ای حسین جان....

به دل دارم شور غم تو سوز ماتم تو

ای عزیز دلها لاله عاشورا نور چشم زهرا(س)دلبر ما

نوکری کوی تو آبروی من

جان سپردن در رهت آرزوی من

کن دعا ای با وفا

تا شوم من بنده وز غمت آکنده روح دین و قرآن ای حسین جان

ولایت تو

تکیه گاهم آقا پر ز آهم آقا روسیاهم آقا

یابن زهرا(س)

تو داده ای بر

خانه راهم آقا ای پناهم آقا روسیاهم آقا

یابن زهرا(س)

کنی گر بیرونم زحرم خاک غم به سرم

نور اِرفع راَسک از تو شد تابنده بنده ای شرمنده هستم آقا

نام نیکت نغمه ی روز و شبهایم

کربلا یا کربلا ذکر لبهایم

دل شده تنگ حرم

یک براتی آقا ده به عبد رسوا تا ببوسد خاک کربلا را...

 

 

 

زمزمه - واحد (ده شب)

(به سبک ای که بر عالمی مقتدایی)

حضرت مسلم بن عقیل

ای که بر عالمی مقتدایی کوفه باشد شهر بی وفایی

یا حسین ای سبط طاها مُسلِمت گردیده تنها

زین سفر صرفِ نظر کن ره عوض کن جان زهرا

کوفه میا کوفه میا

******

کوفیان شرم و حیا ندارند بی وفایان اینجا بی شمارند

از غم تو بی قرارم بنگر این احوال زارم

در میانِ این همه مَرد کس نشد جز طوعه یارم

کوفه میا کوفه میا

******

از بالای این دارالعماره دارم سوی کربلا اشاره

ذکر آهم گشته بر لب روز عمرم همچنان شب

در دمِ جان دادنِ خود می کنم گریه به زینب

کوفه میا کوفه میا

***************************************

ورود کاروان به کربلا

دل زهرا به غم مبتلا شد قافله وارد کربلا شد

خیمه های آل طاها شد به پا با دست سقا

لیکن از درد غریبی ناله دارد دختِ زهرا

وای حسینم (واحسینا)

******

عترت و غربت و پریشانی چه مهمانان و چه میزبانی

عاقبت این میزبانان آب و بر مهمان ببندند

پیش جسمی اربا اربا بر غم بابا بخندند

وای حسینم (واحسینا)

******

با کمک دستِ ابوفاضل زینب شود پیاده از محمل

سیل اشک و غم، واویلا نوحه و ماتم واویلا

دختر شیرِ خدا و خیل نامَحرَم واویلا

وای حسینم (واحسینا)

************************************

حضرت رقیه(س)

ای عطر یاس و ریحانه ما خوش آمدی به وبرانه ما

ای به زهرا نوردیده حرمتت را کی دریده؟

ده جوابم را پدر جان کی گلویت را بریده؟

یا ابتا یا ابتا

******

ای شده در راه حق قربانی با سرت آمدی به مهمانی

پس پدرجان پیکرت کو جسم چون گل پرپرت کو

ساقی آب آورت کو اصغرت کو اکبرت کو

یا ابتا یا ابتا

******

این چهل منزل از ظلم و کینه شدم شبیه یاس مدینه

بعد تو ماه یگانه لحظه لحظه بی بهانه

ناز من را می خریدند دشمنان با تازیانه

یا ابتا یا ابتا

************************************
طفلان حضرت زینب(س)

دلِ عالم پریشان زینب جانم فدای طفلان زینب

دو گل باغ خدایی آیه های هل اتایی

دو فداییِ ولایت لاله های کربلایی

یا ثارالله یا ثارالله

******
گفتند ای مولا بر تن جان بده بر ما اجازه میدان بده

تا کنیم ای سبطِ طاها سر فرازی نزدِ زهرا

می خریم بر جانِ شیرین نیزه و شمشیر اعدا

یا ثارالله یا ثارالله

******

نوه های جعفر طیاریم شاگرد مکتب ذوالفقاریم

غربت تو قاتلِ ما آتشِ جان و دلِ ما

کن قبول ای جانِ زینب جانِ بس ناقابل ما

یا ثارالله یا ثارالله

*****************************

حضرت عبدالله ابن الحسن (ع)

بر عمو عاشقی دیرینه ام یتیمِ غریب مدینه ام

من کیم مدهوش دلبر باده ی غم نوش دلبر

گشته در معراج گودال مقتلم آغوش دلبر

من یتیمم من یتیمم

******

رشحه ای از شمیمِ یاسم من شاگردِ مکتبِ عباسم من

رزق من تیغ جفا شد حاجتم آخر روا شد

پیش چشمان عمویم دست من از تن جدا شد

من یتیمم من یتیمم

******

من شرمنده از عمه زینبم یا اُما آخرین ذکرِ لبم

دل بُوَد محزون و خسته قلبِ من در غم نشسته

پر زَدَم از مقتل خون نزدِ، یک پهلو شکسته

من یتیمم من یتیمم

*******************************

حضرت قاسم ابن الحسن (ع)

افتادم از فرس ای عمو جان به فریادم بِرَس ای عمو جان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 24 آبان 1392برچسب:, | 1:40 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.