عزاداری برای امام حسین علیه السلام

در مورد آسيبهاي عزاداري محققان وعلماي ديني به نکات ومواردي اشاره کرده اند،که از اين ميان بعضي از اينها در سخنان وبيانات امام راحل ومقام معظم رهبري نيز منعکس شده است.که ما در حد حوصله به مواردي اشاره مي کنيم ومطالعه بيشتر را به عهده شما مي گذاريم. 1.رقابت هاي شديدي که گاهي بين گروها وهيئت هاي مذهبي ايجاد ميشود 2.متداخل شدن مراسم عزاداري،با خرافات وامور ناصحيح از فرهنگ عمومي مردم. 3.اصالت پيدا کردن بعضي از فوايد جانبي وفرعي 4.فراهم آوردن آزار واذيت هايي براي ديگران،به طور مثال از طريق صداي بلند گو،مسدودکردن خيابانها و.. 5.استفاده از اشعار غلو آميزوموسيقي اي که در شان عزاداري حسيني نيست .. 6.غلبه کردن بعد عاطفي،وغفلت از بعد شناخت ديني،که آسيب بسيار جدي است. 7.تکراري بودن محتوي وشيوه هاي اجراي عزاداري مثل اشعارو.. 8.انجام دادن بعضي رفتارها مثل نواختن شيپور،اجراي آهنگ هاي مبتذل 9.آسييب رساندن به بدن،مثل قمه زني که مبناي ديني ندارد. 10.قرار گرفتن مجالس عزاداري در اختيار افراد کم سواد وبي سواد == به مواردي از اين آسيبها در بيانات امام عظيم الشان برخورد نمي کنيم ،به احتمال زياد در زمان امام (ره) اين گونه آسيبها يا کم رنگ بود ويا اصلا نبود.همانطور که مقام معظم رهبري فرموده اند:« امام بزرگوار، خط شكني بود كه هرجا انحرافي در نكته اي مشاهده مي كرد، با كمال قدرت و بدون هيچ ملاحظه اي، بيان مي فرمود. اگر اين بدعتها و خلافها در زمان آن بزرگوار مي بود يا به اين رواج مي رسيد، بلاشك مي گفت.» ( بيانات مقام معظم رهبري در ديدار روحانيون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم 03/03/1374) البته بعضي مقوله ها مثل مخالفت با قمه زني را مي توان از استفتائات امام مشاهده کرد: ـمانند اينکه امام در ياسخ استفتاء از قمه زني مي فرمايند:« در وضع موجود قمه نزنند، و شبيه خواني اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ (استفتاءات امام، ج ۳، سؤالات متفرقه، س ۳۷( « بـايـد تـوجـه داشـت كه اگر امام (ره ) در پيامهاى خويش به حفظ ((عـزادارى سـنـتـى )) سفارش داشتند, ساحت مقدس فقاهتى ايشان از تاييد و پذيرش روالهاى خرافى كاملا مبرا و به دور است . چـشـم انـدازى بـه قـول و فـعـل بـنـيـانـگـذار جـمهورى اسلامى ايران مبين چـگـونـگى موضعگيرى ايشان در مقابل روشهاى مرسوم در دسته جات حسينى است . امام (ره ) در بيان مثال از دسته جات حسينى , تنها, ((سينه زنى و نوحه سرايى )) را نـام بـرده و آن را لـفـظـا تـايـيد نموده اند و به اقسام ديگر به هيچ وجه اشاره اى نكرده اند.به ترك عمل قمه زني نظر دارند .و در مقام عمل نيز ما شاهد بوديم كه امام (ره ) در طول زعامت و فقاهت خويش وولايـت امـر دهـسـالـه در ايـن كـشور،هيچگاه در مناسبت هاى عزادارى , جز دسـتـه جـات سينه زنى و نوحه سرايى را به حضور نپذيرفتند.»(رهبرى، حسن؛ نقش امام خمينى (ره ) در خرافه زدايى و بازسازى فرهنگ عاشورا ؛سايت تبيان) «امام عزيز با فراستي که در مومن است از حدود 60 سال پيش به اين نکته توجه داشته اند: بايد بدانيد که اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند بايد اين سنت‌ها را حفظ کنيد البته اگر چنانچه ناروايي بوده است و دست اشخاصي بي اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها يک قدري تصفيه شود ».( خاتمي، سيد احمد؛ طرح ساماندهي مراسم جشن و عزاداري مذهبي،سايت تبيان ) لزوم تصفيه عزاداري از انحرافات در بيان امام:امام راحل با توجه دادن به لزوم برپايي روضه خواني وسينه زني،مي فرمايند :«تکليف مردم است که دسته هاي سينه زني شکوهمند بيرون بياورند ،البته از چيزهايي که برخلاف است،پرهيز کنند.(صحيفه نور ،ج11،ص100) «بايد بدانيد اگر بخواهيد نهضت شما محفوظ بماند ،بايد اين سنت ها(روضه خواني ودسته هاي عزاداري) را حفظ کنيد.البته اگر يک چيزهايي ناروايي بوده است سابق ودست افراد بي اطلاع از مسائل اسلام بوده ،آنها بايد يک قدري تصفيه بشوند،لکن عزاداري به همان قوت خودش بايد باقي بماند،وگويندگان پس از انکه مسائل روز را گفتند؛روضه را همان طورکه سابق مي خواندند ومرثيه را همانطور که سابق مي خواندند،بخوانند ومردم را مهيا کنند براي فداکاري.»(صحيفه نور ج15ص331) == ضرورت تحريف زدايي در بيانات رهبري:«ما حالا مي‏خواهيم اين معارف را در مقابل چشم مردم دنيا قرار دهيم. من اين‏جا، با تشکر از همه افراد و آحادي که در سال گذشته يک حرکت تحريف‏آميز را از صفحه عزاداري عاشورا حذف نمودند، باز مي‏خواهم بر روي همين قضيه تکيه کنم. عزيزان من... امروز حسين‏بن‏علي مي‏تواند دنيا را نجات دهد؛ به شرط آن‏که با تحريف، چهره او را مغشوش نکنند. نگذاريد مفاهيم و کارهاي تحريف‏آميز و غلط، چشمها و دلها را از چهره مبارک و منوّر سيّدالشهدا عليه‏الصّلاةوالسّلام، منحرف کند. با تحريف مقابله کنيد». ( بيانات مقام معظم رهبرى‏در ديدار روحانيون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم‏ (۱۳۷۴/۰۳/۰۳) «نسبت به همه مراسم عزاداري عرض مي كنم... روضه خواني شرايط دارد. مداحي هم شرايط دارد. نوحه سينه زني خواندن هم شرايط دارد. بايد كساني كه اينها را تهيه مي كنند، مي سرايند و مي خوانند، مواظب باشند كه درست برطبق معارف اسلامي حرف بزنند، تا اين سينه زني، اين روضه خواني و اين نوحه خواني، قدمي در راه عروج مردم به اوج قلّه افكار اسلامي باشد. اين، امروز براي ما لازم است. بايد سعي كنند كه از اباطيل و مطالب خلاف و كارهاي ناشايسته و بعضي از كارها كه وهن مذهب است و حقيقتاً شايسته دستگاه حسين بن علي عليه السّلام نيست، اجتناب شود. »( بيانات مقام معظم رهبري در جمع علما، طلّاب و روحانيان، در آستانه ماه « محرّم»26/03/1372) 1.=استفاده از اشعارومطالب موهون،سست،دروغ وبه دور از شآن ائمه:مقام معظم رهبري در اين مورد مي فرمايند:«چيزي که بنده در بعضي ازجلسات مداحي اطلاع پيدا کردم استفاده از مدح‌ها و تمجيدهاي بي معناست که گاهي هم مضر است. فرض کنيد راجع به حضرت اباالفضل صحبت مي‌شود بنا کنند از چشم و ابروي آن بزرگوار تعريف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنيا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشم‌هاي قشنگش بوده... اينها سطح معارف ديني ما را پايين مي‌آورد. معارف شيعه در اوج اعتلاست... ارزش اباالفضل العباس به جهاد و فداکاري و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست، به آب نخوردن اوست ..(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مداحان و شاعران اهل بيت،05/05/1384) ايشان در جايي با اشاره به تخليه کردن حادثه عاشورا از پيريه هاي مضر فرموده اند:«بايد حادثه ي عاشورا را از پيرايه هاي مضر خالي كنيم ...به طور كلي بايد بگويم كه اين حادثه - به عنوان پشتوانه ي نهضت و انقلاب - بايد آبرومند و پرتپش و پرقدرت باقي بماند. اگر برخورد امروز ما با اين حادثه، مثل روضه خواني باشد كه در پنجاه سال قبل برخورد مي كرد - يعني چيزي را در جايي مي ديد و مثلاً بر حسب احتمال ذهني، آن را ترجيح مي داد و نقل مي كرد و مؤمنين را مي گرياند و هم آنها و هم خود او به ثواب مي رسيدند ، ممكن است به حادثه ضرر بزنيم. ( سخنراني در ديدار با اعضاي جامعه ي روحانيت مبارز و مجمع روحانيون مبارز تهران، علما و ائمه ي جماعت و...11/05/1368) 2.قفل زدن وقمه زدن: «بنده خيلي متأسفم كه بگويم در اين سه، چهار سال اخير، برخي كارها در ارتباط با مراسم عزاداري ماه محرّم ديده شده است كه دستهايي به غلط، آن را در جامعه ما ترويج كرده اند. كارهايي را باب مي كنند و رواج مي دهند كه هر كس ناظر آن باشد، برايش سؤال به وجود مي آيد. به عنوال مثال، در قديم الايام بين طبقه عوام النّاس معمول بود كه در روزهاي عزاداري، به بدن خودشان قفل مي زدند! البته، پس از مدتي، بزرگان و علما آن را منع كردند و اين رسم غلط برافتاد. اما باز مجدّداً شروع به ترويج اين رسم كرده اند و شنيدم كه بعضي افراد، در گوشه و كنار اين كشور، به بدن خودشان قفل مي زنند! اين چه كار غلطي است كه بعضي افراد انجام مي دهند!؟ قمه زدن نيز همين طور است. قمه زدن هم از كارهاي خلاف است. مي دانم عدّه اي خواهند گفت: «حق اين بود كه فلاني اسم قمه را نمي آورد.» خواهند گفت: «شما به قمه زدن چه كار داشتيد؟ عدّه اي مي زنند؛ بگذاريد بزنند!» نه؛ نمي شود در مقابل اين كار غلط سكوت كرد. اگر به گونه اي كه طيّ چهار، پنج سال اخير بعد از جنگ، قمه زدن را ترويج كردند و هنوز هم مي كنند، در زمان حيات مبارك امام رضوان اللّه عليه ترويج مي كردند، قطعاً ايشان در مقابل اين قضيه مي ايستادند. كار غلطي است كه عدّه اي قمه به دست بگيرند و به سر خودشان بزنند و خون بريزند. اين كار را مي كنند كه چه بشود؟! كجاي اين حركت، عزاداري است؟!... امام بزرگوار، خط شكني بود كه هرجا انحرافي در نكته اي مشاهده مي كرد، با كمال قدرت و بدون هيچ ملاحظه اي، بيان مي فرمود. اگر اين بدعتها و خلافها در زمان آن بزرگوار مي بود يا به اين رواج مي رسيد، بلاشك مي گفت. ( بيانات مقام معظم رهبري در ديدار روحانيون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم 03/03/1374) 3.استفاده از آهنگهاي مبتذل:« من شنيده‏ام در مواردي از آهنگ‏هاي نامناسب استفاده مي‏شود. مثلاً فلان خواننده‏ي طاغوتي يا غيرطاغوتي شعر عشقيِ چرندي را با آهنگي خوانده؛ حالا ما بياييم در مجلس امام حسين و براي عشاق امام حسين، آيات والاي معرفت را در اين آهنگ بريزيم و بنا كنيم آن را خواندن؛ اين خيلي بد است.» (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مداحان و شاعران اهل بيت05/05/1384) 4.اهميت ندادن به واجبات مثل نماز از سوي عزاداران:اينکه گاه جلسات عزاداري شبها تا دير هنگام طول مي کشد و اغلب نماز صبح عزاداران قضاء مي شود ويا اينکه در روز عاشورا به سبب اشتغال به عزاداري نماز ظهر به تاخير مي افتد.مقام معظم رهبري مي فرمايند:« ما با اين كه پشت بلندگو، تا دير وقتي از شب، شعر يا قرآن يا نوحه بخوانند و مزاحم همسايه ها بشوند، مخالفيم. با چنين چيزي، مقابله هم مي كنيم. « سخنراني در ديدار با خانواده هاي معظم شهدا و جانبازان شهرهاي خوي، و... 02/03/1369) «اهميت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در ميان مراسم سينه زني و عزاداري، خود يك نقطه برجسته . ما هميشه از اين كه مي بينيم جوانان و مردممان، سينه زني روز عاشورا را مي كنند و نمازشان به نزديك غروب مي افتد رنج مي بريم. مردم اهميت نماز و ذكر خدا و ياد الهي را در لابه لاي مراسم عاشورا نشان دهند؛ » بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه هاي نماز جمعه تهران 16/01/1381) منابع: 1. بيانات مقام معظم رهبري در ديدار روحانيون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم 03/03/1374) 2. بيانات مقام معظم رهبرى‏در ديدار روحانيون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم‏ ۱۳۷۴/۰۳/۰۳ 3. بيانات مقام معظم رهبري در جمع علما، طلّاب و روحانيان، در آستانه ماه « محرّم»26/03/1372 4. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مداحان و شاعران اهل بيت،05/05/1384 5. سخنراني در ديدار با اعضاي جامعه ي روحانيت مبارز و مجمع روحانيون مبارز تهران، علما و ائمه ي جماعت و...11/05/1368 6. بيانات مقام معظم رهبري در ديدار روحانيون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم 03/03/1374 7. سخنراني در ديدار با خانواده هاي معظم شهدا و جانبازان شهرهاي خوي، و... 02/03/1369 8. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه هاي نماز جمعه تهران 16/01/1381) 9. استفتاءات امام، ج ۳، سؤالات متفرقه، 10. رهبرى، حسن؛ نقش امام خمينى (ره ) در خرافه زدايى و بازسازى فرهنگ عاشورا ؛سايت تبيان 11. خاتمي، سيد احمد؛ طرح ساماندهي مراسم جشن و عزاداري مذهبي،سايت تبيان 12.صحيفه نور،ج11و15 منابع ديگر: سميرا اكبريان؛آسيب‌شناسي مداحي‌ها و آيين‌هاي عزاداري؛سايت aftab.ir 2. مرتضي فاطمي ؛آسيب‌شناسي عزاداري

در مورد سوالات احکام، ج

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 2 آذر 1392برچسب:عزاداری،،رهبرانقلاب, | 12:11 | نویسنده : خادم الزینب |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.